Subap ayarı, hava soğutmalı Volkswagen’ler de periyodik
olarak kontrol edilmesi gereken basit, kolay uygulanabilir bir konu aslında. 1.6
motorlarda genellikle 3000 km de bir yapılan bu işlem, motorun LPG ile
çalışması opsiyonuna bağlı olarak daha da geriye çekilebilir. Bunun sebebi LPG
yanma ısısının, benzine oranla daha yüksek olmasıdır. Çünkü yüksek sıcaklıkla çalışan motorun ayarları
daha kolay bozulabilmektedir. Subap ayarının kaçmasının nihai sonucu ise
silindir içerisindeki efektif kompresyon değerlerinin negatif etkilenmesi,
sonucunda motor performansının düşmesidir.
Basit bir sentil çakısı ve birkaç parça alet takımıyla, herkesin
kolayca halledebileceği bir ayar olduğunu geç anladığım için çok pişmanım :) Bu çelik sentil çakısını teknik hırdavatçılarda çok aramama rağmen bulamadım. Malesef aramaktan vazgeçtiğim bir zaman gittigidiyor da çıktı karşıma. 20 TL..
Subap ayarındaki ana mantık buji o an hangi silindiri
ateşliyorsa, o silindire ait subapların kapalı olduğu üzerine kurulu.
-
İşlem sırasında dikkat edilecek konu motorun
soğuk olmasıdır. Subap ayarı kesinlikle motor soğukken yapılır.
- - İlk olarak aracın vitesi boşa alınır ve el freni
çekilir.
- - Her iki subap kapağı da temizlik konusuna dikkat
edilerek sökülür. Bu işlem için düz ve uzun olan bir tornavida daha uygun. Subap
kapağının ortasındaki yaylı tel, ortasından tornavida yardımı ile yeri
gösterecek şekilde kastırılarak attırılır. Subap kapaklarının içindeki yağ
silinerek temizlenir.
- - Distribatör kapağı sökülür. Buji kabloları
işaretlenir.
- - Tevzi makarası, 1 nolu silindirin ateşleme noktasına
gelene kadar kasnak yardımıyla döndürülür. Tevzi makarası 1 nolu silindiri gösteriyorken, emme ve egzoz subap boşlukları sentil
çakısı ile ayarlanır.( Subap ve rocker arm arasındaki uygun boşluk 0.15mm dir.(0.006
inç) Yani sentil çakısı zorlanmadan subap ve rocker arm arasında ileri geri hareket
edebilmelidir fakat daha fazla boşluk olmamalıdır.)
- - Boşluğun durumuna göre rocker arm üzerindeki
somun yıldız anahtar ve düz tornavida yardımıyla tekrar ayarlanır, el yordamı
ile torklanır.
- - Daha sonra kasnak 180 derece saat yönünün
tersine çevrilir ve 2 nolu silindir
için aynı işlemler yapılır. Kasnağın 180 derecelik hareketi tevzi makarasına 90
derece kadar hareket sağlar.
- - Daha sonra kasnak 180 derece saat yönünün
tersine çevrilir ve 3 nolu silindir
için aynı işlemler yapılır. Kasnağın 180 derecelik hareketi tevzi makarasına 90
derece kadar hareket sağlar.
- - Daha sonra kasnak 180 derece saat yönünün
tersine çevrilir ve 4 nolu silindir
için aynı işlemler yapılır. Kasnağın 180 derecelik hareketi tevzi makarasına 90
derece kadar hareket sağlar.
- - Dört silindir için de bütün basamaklar uygulanır.
İşlem sonunda distrübatör kapağı takılır ve buji kablolarının sırası tekrar
kontrol edilir. Distrübatörün açısına göre hangi kabloların hangi silindire
gittiği araçlara göre farklılık gösterebilir.
- - Subap kapakları silindir kapağına oturacak
şekilde kapatılır ve yaylı tel tekrar kastırılır. Motor yağ seviyesi kontrol
edilir.
Not: Teknik işlerin kesinlikle ustası değilim sadece klasik
Vw ‘e meraklıyım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder