27 Şubat 2016 Cumartesi

VW BUS 1.6 STANDART MOTOR SUBAP AYARI DENEYİMİ..

Subap ayarı, hava soğutmalı Volkswagen’ler de periyodik olarak kontrol edilmesi gereken basit, kolay uygulanabilir bir konu aslında. 1.6 motorlarda genellikle 3000 km de bir yapılan bu işlem, motorun LPG ile çalışması opsiyonuna bağlı olarak daha da geriye çekilebilir. Bunun sebebi LPG yanma ısısının, benzine oranla daha yüksek olmasıdır.  Çünkü yüksek sıcaklıkla çalışan motorun ayarları daha kolay bozulabilmektedir. Subap ayarının kaçmasının nihai sonucu ise silindir içerisindeki efektif kompresyon değerlerinin negatif etkilenmesi, sonucunda motor performansının düşmesidir.

Basit bir sentil çakısı ve birkaç parça alet takımıyla, herkesin kolayca halledebileceği bir ayar olduğunu geç anladığım için çok pişmanım :) Bu çelik sentil çakısını teknik hırdavatçılarda çok aramama rağmen bulamadım. Malesef aramaktan vazgeçtiğim bir zaman gittigidiyor da çıktı karşıma. 20 TL..

Subap ayarındaki ana mantık buji o an hangi silindiri ateşliyorsa, o silindire ait subapların kapalı olduğu üzerine kurulu.

-          İşlem sırasında dikkat edilecek konu motorun soğuk olmasıdır. Subap ayarı kesinlikle motor soğukken yapılır.

-        -   İlk olarak aracın vitesi boşa alınır ve el freni çekilir.

-         -  Her iki subap kapağı da temizlik konusuna dikkat edilerek sökülür. Bu işlem için düz ve uzun olan bir tornavida daha uygun. Subap kapağının ortasındaki yaylı tel, ortasından tornavida yardımı ile yeri gösterecek şekilde kastırılarak attırılır. Subap kapaklarının içindeki yağ silinerek temizlenir.


-          - Distribatör kapağı sökülür. Buji kabloları işaretlenir.


-          - Tevzi makarası, 1 nolu silindirin ateşleme noktasına gelene kadar kasnak yardımıyla döndürülür. Tevzi makarası 1 nolu silindiri gösteriyorken, emme ve egzoz subap boşlukları sentil çakısı ile ayarlanır.( Subap ve rocker arm arasındaki uygun boşluk 0.15mm dir.(0.006 inç) Yani sentil çakısı zorlanmadan subap ve rocker arm arasında ileri geri hareket edebilmelidir fakat daha fazla boşluk olmamalıdır.)





-       -    Boşluğun durumuna göre rocker arm üzerindeki somun yıldız anahtar ve düz tornavida yardımıyla tekrar ayarlanır, el yordamı ile torklanır.




-          - Daha sonra kasnak 180 derece saat yönünün tersine çevrilir ve 2 nolu silindir için aynı işlemler yapılır. Kasnağın 180 derecelik hareketi tevzi makarasına 90 derece kadar hareket sağlar.

-          - Daha sonra kasnak 180 derece saat yönünün tersine çevrilir ve 3 nolu silindir için aynı işlemler yapılır. Kasnağın 180 derecelik hareketi tevzi makarasına 90 derece kadar hareket sağlar.

-         -  Daha sonra kasnak 180 derece saat yönünün tersine çevrilir ve 4 nolu silindir için aynı işlemler yapılır. Kasnağın 180 derecelik hareketi tevzi makarasına 90 derece kadar hareket sağlar.

-        - Dört silindir için de bütün basamaklar uygulanır. İşlem sonunda distrübatör kapağı takılır ve buji kablolarının sırası tekrar kontrol edilir. Distrübatörün açısına göre hangi kabloların hangi silindire gittiği araçlara göre farklılık gösterebilir.

-          - Subap kapakları silindir kapağına oturacak şekilde kapatılır ve yaylı tel tekrar kastırılır. Motor yağ seviyesi kontrol edilir.

       
Not: Teknik işlerin kesinlikle ustası değilim sadece klasik Vw ‘e meraklıyım.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder