Çok olmadı bir vw bus’a
hasret duymaya başlamam. 2010 yazında Bağdat caddesinde ilk kez gördüğüm
turuncu bus’ın, gelecek yıllarımın içine edeceğini hiç düşünmemiştim
maalesef. İçine girdikçe daha fazla benimsediğim
bu araçla otuz bin kilometreyi aştım nihayet. Geçen zamanlarda kamp kültürüne
alışmam ve yaşadığım tecrübeler, araç üzerinde birkaç değişiklik yapmamı
gerektirdi. İhtiyaçlar doğrultusunda
sıraya koyduğum işlerin başında araç içinde ayağa kalkabilmek en önemlisiydi.
Önümde olan iki türlü seçenek vardı. Ya bir şekilde Westfalia tavan bulabilmek
ya da pop out-up kalıbı çıkarabilmek. Birçok forumu gezmeme rağmen bu konuda
hiçbir hareketlilik yakalayamadım. Galip babanın daha önceki yıllarda birkaç araca
pop-up uyguladığını öğrenmem ile hemen çalışmalara başladık. İlk etapta numune
kalıbın çıkarılması, kopyalanması, kumaş bölümün dikilmesi zor işlerdi tabi ki.
Galip baba polyester
tavanın dökülmesi ile uğraşırken bende kumaş kısmın dikilmesi için İMC
çarşısının yollarını aşındırmaya başladım.
Aradığım kumaşın renk
tonları uygun, su kaydırır ve solmama garantili olması gerekiyordu. Aralara ise
pencere açmak için polyester file kumaşlar bulduk.
Taban-tavan arası 185 cm
yükseklik elde ettik.
Yaklaşık bir ay gibi
bir sürecin sonunda çalışmamızı bitirdik. Tabi ki işin büyük kısmını Galip baba
halletti hala kullanırken kendisine dua ediyorum.
Ve pop up projesini
tamamladıktan sonra sıra camper iç dizaynı na geldi. Aslında aklıma ilk olarak
aracım koridorsuz olduğu için tamamen lavobo hizasına buzdolabı ve çekmeceleri
koymak vardı. Fakat o zaman kışın araç içinde herhangi bir masa kullanımı söz
konusu olamazdı ki kışın en zevk aldığım olaydır kahvaltı vs yapmak. Düşündüğüm
tasarımda buzdolabı ve lavobonun arasında bir miktar boşluk bırakmak hem bir
kişinin daha orada oturabilmesine hem de karşılıklı yemek/masa ihtiyacını
karşılanmasını sağlayacaktı. Mobilyaları buzdolabına karar verdikten sonra
sipariş ettim ve kapakların montajını yaptım.
Sol taraftaki küçük
çekmecenin içinde 12/220 v ac inverter monte ettim. Orta bölme ise kaldırınca
masa olan büyük bir çekmece aslında. Sağ çekmece ise mutfak gereçlerinin
koyulduğu raylı bir kapak.
İşin en önemli kısmı
ise kullanım tecrübesi. Hepsi de çok kullanışlı oldu. Sadece problem yaşadığım
nokta orta masa/çekmecenin iki boyutta hareket etmeye ihtiyacı olması. Yani
kapağın üst noktadan dikey yönde kullanımı biraz zor. Bu problemden kurtulmak için yatay hareketi
sağlayan menteşe montajları yaptım fakat hala aşamadığım bir problem olarak bir
kenarda duruyor.
İkea da çocuk
bölümünde satılan bu kilit mekanizmaları kapakların yolda açılmamasını sağlayan
mantıklı parçalar.
Dışarıda zaman
geçirirken çok iş gören başka bir kapak/masa.
Domatic Absorbe 220vac
çalışan buzdolabının soğutma ısısı kalori bakımından yeterli olmadığı için
sistemi 12v kompresörle de çalışabilen hale getirdik. Fakat henüz yeterince iyi
bir havalandırma açıklığına sahip değilL.
Buzdolabı ise
karavanlarda çok ayrıntı ile tecrübe edilmesi gereken bir konu.
İlk etapta sistemi
tam sinüs çıkışlı olmayan bir inverter ile beslemek çok fazla kayba neden
olduğundan ısıtıcı rezistans tel kullanıp sistemi 12 v ile de çalışır duruma
getirdim. Fakat soğutma yine de çok verimli olmadı.
Absorbe buzdolabını
bir evoparatör sayesinde kompresörlü sisteme çevirmek ise en mantıklı
seçenekti. Soğuyan havanın aşağı çökmesi cihazın çalışma prensibine aykırı olsa
da alt kısma monte ettiğim evoparatör içeceklerin çok hızlı bir şekilde
soğumasını sağlıyor. Bu tarz ufak hacimli dolaplar içerisinde içecekler
haricindeki yiyecekler ise az miktarda olduğundan herhangi bir sorun yaşamadım.
Cihaz çalıştıktan sonra ise 15 dk içerisinde buzdolabı tabanı kar tutmuş hale
geliyor.
Sistem 70 amperlik
yaşam aküsü ile de (sulu tip) 4-5 saat süreyle (motor çalışmazken) sorunsuz
çalışıyor.
Torpido altına uyarladığım
raf ise aracın içindeki bütün ıvır zıvırların toplanması için iyi bir seçenek.
Aslında kullanmak
için çok geç kaldığım eklentilerden biri de motor sıcaklığını dolaylı olarak
gösteren bu termometre. Bunu keşke Datça Palamutbükü rampasını çıkarken
hararetin artması ve buji yatağını bozup 3 silindire düşmeden keşfetseydim,
daha iyi olacaktı ama yolda kalan adamın kafası bir süre sonra daha fonksiyonel
çalışıyor. Emko 3710 ismiyle piyasada satılan bu ürün sanayi tipi cihazların
sıcaklık ölçümünde kullanılıyor. 5 metre uzunluğunda P tipi termokupl
sensörüyle almak gerekiyor ki yüksek sıcaklı dayanıp aracın ön tarafına kadar
uzanması gerekli. Sensörü ise sürücüye en yakın olan silindire bağlı ( 3 ). Sensör
aracın bloğuna sadece değiyor. Bu nedenle doğru sıcaklığı ölçmesi mümkün değil.
Fakat motor hareretinin ne düzeyde olduğunun takibi rahatlıkla yapıla biliniyor.
Örneğin rölanti ısısı 100 civarı, seyir halinde 125, rampalarda ise 150-160
civarı gözüküyor. En uzun ve dik rampalarda ise 185 e kadar çıkıyor ve bundan
sonra birinci vitese geçerek motoru soğutmak en iyisi. Yani cihaz dolaylı
yoldan başarıyla görev yapıyor.
Arka tavan port bagaj
ise uzun yolculuklarda campet sandalye çadır mat vs malzemelerin taşınmasında
çok iyi iş görüyor. Kesinlikle tavsiyemdir.
Bunların dışında Son
dönemde 8+1 aracların otomobil statüsüne dönmesi ise güzel bir gelişme. Bende
de-monte olan mobilya parçalarından dolayı bu fırsatı kaçırmadım.
Aslında bunlarla
birlikte temel olarak busu eksiksiz bir duruma getirmiş oldum. Bundan sonra ise
şase içine monteli bir su deposu montajı, belki küçük bir güneş enerjisi
sistemi olabilir ekleyeceklerim. Zaman keşfettiğimiz yeni yerlerin verdiği
enerjiyle, yöneleceğimiz doğrultuyu gösterecek. Herkese bol tatilli günler.
Ustam merhaba araba çok güzel olmuş güle güle kullanmanız dileğiyle benim araba hakkında daha doğrusu restorasyon hakkında size bi kaç sorum olucaktı ama sizinle nasıl iletişime geçebilirim?
YanıtlaSilFerhat semiz ismim kardeşim facebook üzerinden yazabilirsin.
SilHocam çok güzel olmuş emeğinize sağlık,2 soru soracağım;gardrop yok sanırım araçta,diğeri ise otomobil muayenesinde içini tamamen söküyor musunuz? Hoşçakalın.
YanıtlaSilEvet otomobil ruhsatlı ve muayeneye giderken içerideki dolapları söküp 3 lü bir koltuk takıyorum. Hepsi yarım saat sürüyor.
SilMerhaba sürgülü cam için bursa da nere ile iletişime geçebiliriz yardimci olabilir misiniz??
YanıtlaSilMerhaba
YanıtlaSilPop up tavanın ön ve arka kısmında sadece amortisör mü kullanıldı ölçüsü nedir onların bilgi verme şansınız var mı ✋😊
Orta bolumu ne kadara açtirdiniz bende dusunuyorum
YanıtlaSil