Aracımın arka
akslarında bulunan boşluk nedeni ile uzun zamandır kalkışlarda vurma problemi
yaşıyordum. Vurma o kadar hızla büyüdü ki bir süre sonra bilyaların dağılıp
beni yolda bırakacağı hissine kapılmaya başladım. Arka akslar, motorda üretilen
gücün tekerleklere iletilmesini sağlayan parçalar olduğu için uzun yolculuklar
öncesi kontrolünün yapılması gereken en önemli parçalardan biri. Boşluğu tespit
etmek için ise aracın en ağır devirde çalışan viteslerinde (1 ve geri) takıp
vuruntuyu dinlemek yeterli.
Aks bilyaları (Sarhoş
bilya), Sağ iç-dış ve Sol iç-dış olmak üzere toplam 4 adet. Her birinin
körükleri ile toplam set 8 parçadan oluşuyor. Bilyalar 6 lık alyan anahtar
vasıtasıyla açılıyor.
Sarhoş rulman,
sürekli yukarı aşağı hareket halinde olan tekerleğe, sabit duran şanzımanın
hareketini akslar vasıtasıyla aktarıyor. Eskimiş rulman, bilyaların kırılması
ve yataklarının tahrip olması ile gözlenebilir.
Ben ilk olarak
şanzıman tarafından sökmeye başladım, sonra tekerlek tarafı.
Körüklerin zamanla
yırtılması ile gresler akıyor ve tahribat hızlanıyor.
Şanzıman aks yatağı.
Akslar ve körükler
şanzımandan ayrılınca ilk olarak rulman önündeki sekmanı attırmak gerekiyor.
Daha sonra rulman alınıyor. Herhangi bir taraftaki frezeli bölgenin kafası
şişmiş ise çektirme kullanmak gerek. Ben torna tezgahında çıkarttırabildim.
Rulmanın arkasındaki pulun yerine takılması ise önemli bir detay. Körükler ise
düz tornavida yardımı ile sökülüyor.
Malzemelerin sökülmüş
ve temizlemeye hazır hali.
Aksların temizliğini
yaptıktan sonra toplamaya geçmeden önce rulmanların dağılmasını önleyen
kapaklarının dikkatli açılmasında fayda var. Toplamak çok kolay değil çünkü.
Körükler içerisine
bir miktar gres sürülerek (aks yuvaları ve körükleri öptüğü yerler dahil) düz
tornavida yardımıyla oturtuluyor.
Rulmanlara baskı
yaparak gresi yedirmek ise diğer önemli bir konu.
Montajı bitmiş tek
aks seti.
İşlemlerin tamamını
aracı kriko ile kaldırıp yaptığım için fotoğraf çekemedim alt taraftan ama
görüntü bunun gibi.
İşlem tamamlanınca
ise vuruntu ve sarsıntı tamamen kesildi. İşlemlerin tamamı Youtube’da Vw T2 cv
joint removal başlığıyla aratılıp izlenebilinir.
Ek olarak bir bilgi daha paylaşmak istiyorum. Cv Joint üzerindeki saplamaların bazılarının, titreşim nedeniyle zamanla gevşediğinin farkına vardım. Bu problemin çaresini ise nutlock denilen teknik hırdavatçılarda bulunan bu malzeme ile çözebildim. Saplamaları sıkmadan önce diş kısmına birkaç damla yediriyorsunuz ve saplamayı sıkıyorsunuz. Hepsi bu. Yalnız işlem yapılan bölge yağsız ve temiz olacak. Nutlock ise 3 farklı güçte bulunuyor uygun olanı mavi renkli olan veya orta güçte olan.
Bir yükü daha attık. Bekle
bizi Volos..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder